第49回 語らないものがたり
There is an English translation at the bottom of this article. It’s a little bit long, however, please read it when you have time
すっかりご無沙汰しております。
この間、浅草酉の市、光長寺での修行僧受け入れ(錬行)、20キロほどの街頭唱題行、などなど、ありがたくも慌ただしい日々を過ごさせていただきました。
巨大なお祭りの運営、それを楽しみにしている人たち
修行僧のサポートに懸命なお檀家さんの姿
街頭を歩き修行する人の周りで、時間を費やし応援してくれるスタッフの動き
主人公ではないような役割でいて、とてもイキイキしている。
自分が気持ち良いと思えることを理解している上に、一生懸命な人々に触れて、その人たちも活力をいただいている、ということなんでしょう。
反対に、納得いかないとか、認められたいとか、上手くいきたい願望、もしや悪く言われているかもなんて思い込み、それらがぐちゃぐちゃになってしまうときも・・
人間だからあるのではないでしょうか。
それでも踏ん張って、押し通して、貫いて、結果「好き勝手生きている」ように思われたりして、負の連鎖。
正しい行動をしているか。
より、
多角的な意見が入ってくるか、参考にできるか。だったりするのかなぁとひとりごと。
==============================================
私どもがいつも読んでいるお経『妙法蓮華経』は、問答形式です。
対話があり、そして、ストーリーがあり、つまり「感情や時をまとった物語」なのです。
だから2000年を経ても、人々に残り続けてきた。
もうひとつ、この『妙法蓮華経』が誕生した背景。
当時のインド
◯厳しい修行をする人
◯哲学的な考え方を持つ修行僧
~この集まりが栄え、あたかも偉いかのように力を持っていた~
⇒ 仏教は庶民から遠い存在
(なんか、今もあまり変わらないような、、、おっと。)
そこに、「もっと多くの人たちに広めよう・救済しよう」という人の集まりが登場
⇒対立を乗り越え、より大きな視点から、教えをまとめたもの
これが妙法蓮華経の誕生
という説、私は強く信じています。
お経にも、その成立にも、紆余曲折のストーリーがあるのです。
==============================================
地域の違いはありますが、西之坊では、人が顔を向かい合わせて座ることはまずありません。同じ方向を向き、なんとなく近くに人を認識して椅子に座り、お経を読み、過ごします。
他の人の雰囲気と存在に自然と安心し、いつの間にか向き合いたいものと向き合うことが出来ます。
誰の人生にもストーリーがある。
消し去りたい、思い出すたび脂汗の出る失敗、反対に、とっても自慢したいこと。
無数の“ものがたり”があなたのシワをつくり、声となり、雰囲気を形成している。
その雰囲気を感じ、受けとめ、心動かされる人が、世の中にはたくさんいる。
誰かに勇気づけられ、あなたの存在は誰かを勇気づけるのです。
そんな場面を多く作ることのできるお寺、住職でありたい。
多くの場面と人への恩返しでもあると考えています。
Episode 49: Untold Stories
It’s been a long time.
The last few days have been hectic, but thankfully so, with the Asakusa Tori no Ichi festival, the acceptance of monks (training) at Kochoji Temple, and a 20km street chanting session.
The management of the huge festival and the people who look forward to it, the parishioners working hard to support the monks, and the actions of the staff who spend time cheering on the people walking the streets.
They are not the main characters, but they are very lively.
They understand what makes them feel good, and they are energized by the people who are working hard.
On the other hand, there are times when they are not satisfied, want to be recognized, want to do well, or think that they might be being spoken ill of, and all of this becomes a mess…
I think that’s just because we are human.
But they hold on, push through, and follow through, and as a result, they may seem like they are “living as they please,” creating a negative chain reaction.
Are they acting correctly? I wonder if it will be possible to get more diverse opinions and use them as a reference.
The sutra we always read, “Myoho Renge Kyo,” is in the form of a question and answer.
There is a dialogue and a story, in other words, it is a “story wrapped in emotions and time.”
That is why it has remained with people even after 2000 years.
Another reason is the background to the birth of “Myoho Renge Kyo.”
In India at that time
◯ People who practiced strict training
◯ Monks with philosophical thinking
This group flourished and had power as if they were great
→ Buddhism was far from the common people
(Somehow, it seems that it has not changed much even now… oops.)
Then a group of people who wanted to “spread it to more people and save them” appeared
→ It was a compilation of teachings from a broader perspective that overcame conflict
I strongly believe that this is the theory that Myoho Renge Kyo was born.
The sutra and its creation both have a story full of twists and turns.
Although there are regional differences, in Nishinobo, people almost never sit facing each other. We all face the same direction, somehow recognize the person nearby, sit in a chair, read sutras, and spend time there.
You naturally feel at ease with the atmosphere and presence of others, and before you know it, you’ll be able to face what you want to face.
Everyone’s life has a story.
There are failures that you want to erase, that make you break out in a cold sweat every time you remember them, and on the other hand, things that you are very proud of.
Countless “stories” create your wrinkles, become your voice, and form your atmosphere.
There are many people in the world who feel, receive, and are moved by that atmosphere.
Someone encourages you, and your presence encourages someone else.
I want to be a temple and a priest that can create many such scenes. I think it is also a way of giving back to the m