第45回 あえて抽象的なことばを
There is an English translation at the bottom of this article. It’s a little bit long, however, please read it when you have time
世界規模の調査では「宗教はこれから大事になる」という調査結果とのこと。
残念ながら、日本がそうでないことは周知の事実、になりつつあります。
どうなんでしょう、日本の場合は、「宗教に関わる団体、人」に対しての信用がない、と言い換えるほうが的確なのかもしれません。
いずれにしても、このままではいけない、と思うことだらけです。
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どうした住職、いつになく固い話題じゃないか!
安心してください、ここからどんどんやわらかくなります 笑
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「ヨケイの功徳って、なんだか聞こえが良くないね」
西之坊に来て初めての年に、檀家さんからいただいた一言です。
以来、「集むる功徳」と言い換えています。
お経を読む時は、大まかに言って三部構成で、
- 勧請(ほとけさまをお招きする)
- 読経
- 回向・祈願・請願(功徳を向かわせる、お願いをする、誓う)
この、祈願の際に「余慶の功徳をもって・・」とほとけさまに伝えます。
※師匠を真似ただけなのですが、おそらく【積善余慶】・・・先祖の積んだ徳が、私たちに幸せをもたらす、という点からの文言だと理解しています。
私たちは、人の智慧を借りたり、先人・年配者の意見を参考にする場面があります。仏教もその要素を多分に含んでいます。
この反対は、私利・私欲 でしょう。
南無妙法蓮華経と日蓮聖人の教えは、余慶の功徳です。
【お題目を唱えるから、(見返りに)功徳をください】というものではありません。
「昨日より少しでも善くあってほしい」
「ほとけさまや思う方に届くだろうか」
「私のこの方法、考え方でいいのだろうか」
自問自答しながら、お題目を唱え、1滴ずつ、わずかにバケツに溜め続けてきたお題目の徳。
年月によるものか、思いの強さによるものか、いつか少しずつフチからあふれはじめる。
あふれた水に気付けなくとも、水は必ず必要とされるところへ流れていく。もちろん、自分の足元へも。
水だけではない。少しでも人のためにと、不器用なりにする行動や、かいた汗は、
「なんだか応援したくなるね」
「あの人が言うのなら」
「ほとけとなってみているよ、届いているよありがとう」
と変わっていく。
これらが余慶の功徳、でしょうか。
目的として、最初から目指すものではないのです。
そんなわけで、今回のブログ「ひどく抽象的だな」
と思われた方もいるかも知れませんが、私は2種類のことばを意識しています
1具体的なことば
2抽象的なことば
です。
具体的な言葉は、確実で間違いなく行動をすることができますが、思考を低下させたり、行動を制限するように思うのです。「指示待ち人間」「やっつけ仕事」みたいなイメージです。
他方、抽象的なことばは、もし琴線にふれることができれば、その先の行動が無限に広がるように思うのです。
みんなでお互いのバケツに水を入れあえたら、ニコニコの毎日が迎えられるはず。
#45: Using abstract words
A global survey has revealed that religion will be important from now on.
Unfortunately, it is becoming a well-known fact that this is not the case in Japan.
I wonder, but in Japan, it may be more accurate to say that there is a lack of trust in religious organizations and people.
In any case, I am full of thoughts that this cannot continue.
What’s wrong, priest? This is an unusually serious topic!
Don’t worry, it will become more and more gentle from here on out lol
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“The merit of yokei doesn’t sound very good.”
This is what I heard from a parishioner in my first year at Nishinobo.
Since then, I have changed it to “the merit of gathering.”
When reading sutras, it is roughly divided into three parts:
① Invitation (inviting the Buddha)
② Reciting the sutra
③ Dedication, prayer, and petition (directing merit, making requests, making vows)
↑ In this scene, when praying, you tell the Buddha, “With the merit of the blessings…”
※I’m just imitating my teacher, but I think this phrase comes from the idea that the virtues accumulated by our ancestors bring us happiness.
There are times when we borrow the wisdom of others or refer to the opinions of our predecessors and elders. Buddhism also contains many of these elements.
The opposite of this would be self-interest and self-desire.
Namu Myoho Renge Kyo and the teachings of Saint Nichiren are the merit of the blessings.
It’s not like, “I’ll chant the daimoku, so please give me merit (in return).”
“I want to be a little better than yesterday.”
“Will it reach the Buddha or the one I care about?”
“Is this the right way to think about things?”
As I ask myself these questions, I chant the mantra, and one drop at a time, I keep collecting the virtue of the mantra in the bucket.
Whether it’s the years or the strength of my feelings, one day it starts to overflow from the edge.
Even if you don’t notice the overflowing water, it will always flow to where it is needed. Of course, it also flows to your feet.
It’s not just water. The actions you take, even if clumsy, and the sweat you shed for the sake of others will change into “I feel like cheering them on,” “If that person says so,” “I’m watching as a Buddha, it’s reaching them, thank you.”
Are these the merits of Yokei?
It’s not something you aim for from the beginning as a goal.
That’s why some of you may have thought this blog post was “extremely abstract,” but I am conscious of two types of words.
1. Concrete words
2. Abstract words
Concrete words are certain and can get you to take action without any mistakes, but they seem to slow down your thinking and limit your actions. It makes you think of someone who waits for instructions or does a quick job.
On the other hand, if abstract words can strike a chord with you, I think the actions that follow can expand infinitely.
If we could all fill each other’s buckets with water, we’d be able to spend every day with a smile on our faces.