第41回 永劫の善苗を種えよ(うえよ)!!
There is an English translation at the bottom of this article. It’s a little bit long, however, please read it when you have time.
「宮ちゃん、まじめなんだなぁ。色々文章書いたりして。」
この手のお言葉、トゲがあるかないかということは、言われ慣れているからよくわかる。この方は後者だった。
会うたび
「次男がよろしくって言ってたよ。三男も、会うって言ったらどうしてるか聞いといてだってよ。いつもありがとうな。」
「次男を頼むな、三男をどうにかしてくれよ」って、ご馳走になったり、車で送ってもらったり、なにかをいただく場面は数え切れず。
数珠を手に持ち「宮ちゃん、これ卒業祝い。他のやつに内緒な」
「宮ちゃん、小田原が地元だから味に厳しいかもなぁ」っていいながら蒲鉾を。
「宮ちゃん、俺もほんとは横浜やねん。本山も移ってハイブリッド仲間だな」ってシューマイを。
私はなにに、どれだけ応えられていたのだろう。
【右から見れば獰猛な動物、左から見れば温和な人間の横顔。その見え方で心理を捉えてみましょう。どう、合ってるでしょ?】って、SNSでよく流れてくる広告に、意味もわからず腹を立てた。
現実をそれなりに一生懸命過ごしていると。。。
思ってるほど、周りの見方に左右されることなんてないよ。
まして、もう増えない記憶となってしまったのなら、自分のなかで絶対に良い思い出として保存したい、誰の意見も反映させたくない、とすら思う。
そんな、よくわからない確認、言い聞かせ?をしながら、汽車は遠く関西のお悔やみの地へ着く。
修行の道場で横になる姿。どう見ても、笑って寝てるだけにしか見えないじゃないですか。
この先まだまだ、試練も喜びもごちゃごちゃもあるかもしれないけど。
何も返せないのならせめて、自分の感想はどこかに残そう。そう思った。聞こえ方が自分勝手でも良い、でも残す行動だけはしなくちゃいけないな、と。
お寺はいただきものをよくしますが、普段はない蒲鉾やシューマイを他の方々からいただく。
このタイミングで。
もう、びっくりじゃなくて必然なんだなって、そう思った瞬間、もっと、ほんものの寂しさがやってくるのを感じました。
棺に入っている紙タバコを見て、終電帰りに買って吸ってみた。
正直、美味しいとか、もっと吸ってみようとかは思わなかった。
でも、広がる煙とか香りとかで、無意識に忘れていた思い出と、意識して我慢していたものがやってきて。
妙法蓮華経や、日蓮聖人が表現される「種」というもの。
これはほとけさまになる種で、どなたかからいただいて、育てて開くときに成仏できる。その中心であり、きっかけであり、栄養でありお守りである南無妙法蓮華経こそ種、なわけですが。
自分の持つ二面性にモヤモヤしていると、「そのままでいいじゃんめんどくせぇな」って。
多様性なんてことばが使われるずっと前から、私にとっては「そのままでいい」っていう「個」を認めていただいていたことに気づく。その僅かな自信と安心が、私が新しい種を広げる行動を後押ししてくれたことは確かだ。
老若男女、LGBTやらそんなくくりじゃない、ただ新しい考えをする人の個。これを積極的に尊重できる、「種」に関わり、意識し、広がりを恐れない。むしろ容せる人間でありたい。
いつも、ありたい、ばっかりです。
どうかお見守りください、ありがとうございました。
“Miya-chan, you’re really serious. You write a lot of stuff.”
I know whether these words are harsh or not because I’m used to hearing them. This person was the latter.
Every time we met,
“My second son said hello. My third son also said to ask me how he’s doing when he says he’s going to see me. Thank you for everything.”
“Don’t leave it to my second son, do something about my third son.” I was treated to a meal, given a ride home, and given countless other things.
“Miya-chan, this is a graduation gift. Don’t tell anyone else.” He gave me some rosary.
“Miya-chan, Odawara is my hometown, so I might not be very good with the taste.” He said as he gave me some kamaboko.
“Miya-chan, I’m actually from Yokohama too. Motoyama has moved too, so we’re hybrids now.” He gave me some shumai.
What was I responding to, and how much was I responding to?
[From the right, it’s a ferocious animal, and from the left, it’s a gentle human profile. Let’s try to understand psychology from that perspective. I got angry at the ad that often appears on social media, saying “How is it right? Don’t you think it means anything?”
When you’re living your life to the fullest in reality… You’re not as influenced by the opinions of others as you think.
And if it’s become a memory that will never be added, I want to keep it as a good memory in my mind, and I don’t want anyone’s opinion to reflect it.
While doing such a confusing confirmation, persuasion?, the train arrived at the faraway Kansai place of condolence.
Lying down in the training dojo. No matter how you look at it, it just looks like he’s smiling and sleeping.
There may still be trials, joys, and confusion ahead.
If I can’t give anything back, at least I should leave my thoughts somewhere. That’s what I thought. It’s okay if it sounds selfish, but I have to take action to leave something behind.
Temples often receive gifts, and I received kamaboko and shumai from other people that are not usually available. At this timing. The moment I realized that it was no longer a surprise but a necessity, I felt a real loneliness coming on.
I saw the cigarettes in the coffin and bought one on my way home after catching the last train.
To be honest, I didn’t think it was delicious or that I wanted to smoke more.
But the smoke and the scent brought back memories that I had unconsciously forgotten and things that I had consciously suppressed.
The “seed” expressed in Myoho Renge Kyo and Nichiren Shonin.
This is the seed that will become a Buddha, and when you receive it from someone and cultivate it and open it, you can attain Buddhahood. Namu Myoho Renge Kyo is the center, the trigger, the nourishment, and the talisman, and it is the seed itself.
When I feel confused about my own duality, I think, “It’s fine the way it is, it’s so troublesome.”
I realize that long before the word “diversity” was used, people had accepted my “individuality” and said, “It’s fine the way it is.” I am certain that this slight sense of confidence and security encouraged me to take action to spread new seeds. It’s not about age, gender, LGBT or any other category, it’s just about individuals with new ideas. I want to be someone who can respect this proactively, who is involved with the “species,” who is conscious of it, and who isn’t afraid of it spreading. I want to be someone who can accept it.
I always want to be that way, so please watch over me,[arigato]