2024/07/27

第36回 あなたの行動が嬉しくて ~お盆とお施餓鬼~

No. 36 I’m happy with your actions ~Obon and Segaki~

There is an English translation at the bottom of this article. It’s a little bit long, however, please read it when you have time

先日とあるお寺にて法話をさせていただきました、そんなところから。

~大幅に中略~
~その前にタイトルですが決して、、、
あなたに逢いたくて~Missing You~(松田聖子さん)を意識したわけではございません~

 さて本日は、お盆、お施餓鬼の法要にお集まりいただいているわけですが、実はこのお盆のお経と、お施餓鬼のお経は、それぞれ別の意味合いがあります。

 毎度ざっくり分類を試みますと、以下(諸説ありますのであくまで参考程度に)に向けているということ

・お盆はご先祖様へ
・お施餓鬼はご先祖さまに限らず全ての世界や方向に住む、魂あるものへ

「お上人さま、それは素晴らしいことですけど、自身の生活で精一杯ですから出来ません」

もちろんよくわかりますが、少しだけお付き合いください。

昭和56年生まれの私の記憶のギリギリに、近所の方と醤油とか、お風呂の貸し借りをした思い出があるんです。ほんとに心の奥の方に、その光景とか、やりとりした方が目を細めた姿、残っているんです。

現代はとても便利で過ごしやすい。
素晴らしいけれど、あの頃のあたたかさとか、自然に「おたがいさま」ってしていたことが、私という人間の中に、大切なものとして保管されている気もするのです。
みなさんはどうですか?


これから、大小の声で一緒にお経を、お題目をお唱えします。
この時間は、タイパ(時間対効果)の悪い、非効率なものでしょうか。
この行動は、コスパ(費用対効果)の悪い、見返りのないものでしょうか。

そう問われたら、お経を読むことの意味と教えを示さなくてはいけませんが、
・思い浮かぶ、ご先祖さまとか、知人とか、ペットやその他の霊へ、お経の功徳とか、お供えの色香美味で、喜ばせて差し上げることができる。
・誰かに功徳を届け、誰かも自分のために届けてくれて成仏することができれば、子どもや孫を助ける力を得ることもできる。

こんな感じになります。でも、そういう、なんていうんだろう、行動と結果、だけではなくて。

今あなたが思い浮かべる人は、あなたのことがただ可愛いくて、ただ良くしてあげたかった。
笑って喜ぶ顔が見たくて、遠くて実際に見れなくても、想像して自分自身も喜んでくれていた。

のではないでしょうか。

それなら、今この瞬間の行動を見ている人(霊)、受け取っている人(霊)がいて、あなたが少しでも、誰かのためにとしている行動を見て、どこかで目を細めている人がいる。

だから、今は「自己肯定感」なんて言葉、いりません。
もう、この場にいるだけで、あなたは肯定されています。そして、誰かを肯定しています。

それを感じられるのが、この「法要」と呼ばれる、お寺での行事なのです。
それぞれを認め、そして支え合ってゆける行動のモデルも、お施餓鬼とお盆に含まれていると願っています。

The other day, I gave a sermon at a temple, and that’s where it began.

~A lot of it omitted~

~Before that, the title was not intended to be like “I Want to See You~Missing You~” (by Seiko Matsuda)~

Today, we are gathered here for the Obon and Segaki memorial service, but the Obon sutra and the Segaki sutra have different meanings.

If I try to roughly categorize them, they are addressed to the following (there are various theories, so this is just for reference):

– Obon is for ancestors

– Segaki is for all souls that live in all worlds and directions, not just ancestors

“Reverend, that’s a wonderful thing, but I can’t do it because I’m doing my best with my own life.”

Of course, I understand that, but please bear with me for a moment.

I was born in 1981, and at the very end of my memory, I have memories of sharing things like soy sauce and bathtubs with my neighbors. Deep in my heart, those scenes and the way the person who interacted with me narrowed their eyes remain.

Modern life is very convenient and easy.

It’s wonderful, but I feel like the warmth of those days, and the natural “mutual support” we had are stored inside me as important things.

What about you all?

We’re going to chant sutras, daimoku, together in a loud or soft voice.

Is this time inefficient and time-inefficient?

Is this action cost-effective and gives nothing in return?

If asked, I would have to explain the meaning and teachings of reading sutras, but

– You can make your ancestors, acquaintances, pets, and other spirits happy with the merit of the sutras and the beauty, fragrance, and deliciousness of the offerings.

– If you can deliver merit to someone, and they can deliver merit for you and attain nirvana, you will also gain the power to help your children and grandchildren.

It goes something like that. But it’s not just about those things, the actions and results.

The person you think of right now simply thinks you are cute, and simply wanted to treat you well.

They wanted to see your smiling, happy face, and even though they couldn’t actually see you because they were far away, they imagined it and were happy for themselves.

Perhaps that’s why.

If that’s the case, there are people (spirits) watching your actions in this very moment, and people (spirits) receiving it, and someone somewhere is squinting their eyes as they see the little things you are doing for someone else.

So now, there’s no need for words like “self-affirmation.”

Just by being here, you are already being affirmed. And you are affirming someone else.

This is what you can feel through this event at the temple, called a “memorial service.”

I hope that Obon and Segaki also include models of behavior that allow us to accept each other and support each other.

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